Rozwój inteligencji emocjonalnej
dzieci, młodzieży i dorosłych
Pracownia rozwoju osobistego EMOCJA od 4 lat jest Ośrodkiem Akademii JA w Lęborku, jednym z wielu w całej Polsce.
W EMOCJI nasi certyfikowani trenerzy prowadzą regularne zajęcia rozwojowe dla dzieci i młodzieży w różnym wieku na podstawie autorskich programów rozwojowych Akademii JA.
Na zajęciach najmłodsi nabywają w praktyce umiejętności, których brakuje w programach szkolnych, a które w ogromnym stopniu decydują o ich przyszłości.
Dzieci uczą się jak rozmawiać, rozpoznawać emocje własne i innych, radzić sobie z problemami, wypracowywać rozwiązania konfliktów, a tym samym rozwijają swoją inteligencję emocjonalną i odporność psychiczną.
Maja większą świadomość swoich uczuć i poczucie własnej wartości, uczą się lepiej współpracować i radzić sobie z problemami.
Zajęcia Akademii JA w pracowni EMOCJA
Oto JA Pudełko talentów – dla dzieci 3-4 letnich
W trakcie realizacji programu, dziecko przede wszystkim poznaje siebie. Bogaty zestaw zadań prowadzi dziecko przez świat emocji – radości, zazdrości, złości, strachu, smutku.
Dziecko uczy się też, jakie odczucia i zachowania towarzyszą tym emocjom. Uczy się nazywać to, co przeżywa, a także zrozumieć uczucia innych. Zajęcia pozwalają dziecku odnaleźć się w sytuacjach trudnych, takich jak konflikt czy stres (np. adaptacja w nowej grupie przedszkolnej).
Oto JA Podróż – dla dzieci 5-6 letnich
Zajęcia „Oto JA” „Podróż” pozwalają dzieciom lepiej odnaleźć się w trudnym dla nich, pod względem emocjonalnym, wieku. Dziecko uczy się kim jest, czego doświadcza i nazywa swoje wewnętrzne stany. Dzięki zajęciom dzieci pięcioletnie zaczynają budować na solidnych podstawach poczucie własnej wartości.
Dzieci sześcioletnie i ich otoczenie spokojniej przechodzą etap rozwoju pełen emocjonalnych burz. Przed pójściem do szkoły podstawowej od dzieci wymaga się osiągnięcie “dojrzałości szkolnej”, w skład której wchodzą: rozwój umysłowy, fizyczny, emocjonalny i społeczny.
W „Podróży” przez emocje, 5 i 6 latki odkrywają i nazywają swoje wewnętrzne stany. Dzieci podróżując ze Stworkiem JA po krainie emocji, uczą się:
- samoświadomości,
- samoregulacji,
- pozytywnej komunikacji,
- współpracy,
- rozwiązywania potencjalnych konfliktów.
JA czyli kto? – JA – dla dzieci 7-8 letnich
Program „JA” został zaprojektowany tak, aby wspierać dzieci w pierwszych latach szkoły podstawowej. Pomaga radzić sobie z lękiem w nowym środowisku.
Początek szkoły podstawowej to również newralgiczny dla dzieci czas w procesie kształtowania poczucia własnej wartości. Dzieci potrafią już bardziej niż przedszkolaki kontrolować emocje. Nie oznacza to jednak, że tych emocji jest mniej.
Wrażliwość dzieci dotyczy głównie ich osoby – chcą być akceptowane, kochane, doceniane. Zajęcia rozwojowe „JA” pomagają dzieciom:
- zaakceptować ich emocjonalność,
- skutecznie nazywać i rozumieć wewnętrzne odczucia,
- zbudować stabilny obraz swojej osoby, niezależnego od bodźców zewnętrznych.
JA czyli kto? – TY – dla dzieci 9-11 letnich
Zajęcia w ramach programu „TY” pomagają radzić sobie dziecku z jego dużą wrażliwością. W tym wieku łatwo jest je skrzywdzić i sprawić przykrość.
Szczególnie ważna jest dla nich akceptacja i aprobata. Kolejną trudnością, którą program pozwala przepracować, jest rosnąca agresja wśród chłopców i ostracyzm u dziewczynek.
Program rozwojowy dla dzieci klas 3-5 „TY” skupia się na:
- rozwoju inteligencji emocjonalnej,
- empatii,
- uwagi,
- aktywnego słuchania,
- odczuwaniu rezonansu emocjonalnego,
- nauce działania na rzecz istotnych wartości i równowagi w dbaniu o siebie i innych,
- nauce radzenia sobie ze złością i stresem,
- uruchomieniu duchowości.
JA czyli kto? – MY – dla dzieci 12-14 letnich
Wiek dojrzewania jest trudnym okresem, w którym młody człowiek musi na nowo zrozumieć i zbudować swoje „JA”. Doświadcza pierwszych zauroczeń i budowania innej formuły relacji.
Program pozwala młodemu człowiekowi łatwiej przejść przez ten burzliwy okres – pomaga zrozumieć swoje uczucia, zbudować stabilną tożsamość, zaakceptować siebie. Młody człowiek uczy się, jak prawidłowo komunikować się i rozwiązywać konflikty, świadomie akceptując swoje i cudze potrzeby.
Program „MY” skupia się na rozwoju inteligencji emocjonalnej oraz empatii. Opiera się na ćwiczeniu uwagi, aktywnego słuchania, odczuwania rezonansu emocjonalnego, a także uruchomieniu duchowości.
Program wspiera:
- budowanie realnego obrazu „JA”,
- zrozumienie swoich uczuć,
- budowanie stabilnej tożsamości,
- akceptację siebie,
- opanowanie metod samokontroli,
- rozwój umiejętności pokazywania siebie innym i budowania relacji na różnych płaszczyznach (koleżeńskich, przyjacielskich, podległych i dominacyjnych),
- naukę współpracy i rozwiązywania potencjalnych konfliktów,
- stabilnego poczucia własnej wartości,
- zrozumienia swoich i cudzych emocji,
- akceptacji dla emocji trudnych.
KTO jak nie JA
Wyjątkowy program rozwojowy dla młodzieży licealnej, studentów, rodziców i dorosłych
Mając już ogromne doświadczenie i wspaniałe efekty w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, Akademia JA postanowiła stworzyć analogiczny program dla młodych ludzi i dorosłych. Cykl zajęć ma pomóc odpowiedzieć na pytania dotyczące ich:
- tożsamości,
- wartości,
- celów.
Młodzi ludzie i dorośli podczas realizacji programu mają również okazję:
- lepiej poznać siebie,
- odkryć swoje wartości i cele,
- odkryć nieuświadomione dotąd cechy,
- dostrzec swoje funkcjonowanie w relacji z samym sobą oraz z innymi ludźmi